reklama

PERFEKCIONIZMUS vo FINANČNÍCTVE. ZBRAŇ alebo BRZDA?

K napísaniu tohto blogu ma inšpiroval trefný odsek v knihe od R. Kyosakiho – CASHFLOW kvadrant. Možno aj preto, že je to téma, ktorá sa ma bytostne dotýka. A verím tomu, že viacerí z vás sa so mnou stotožnia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ak mám parafrázovať tento odsek, ide tam v skratke o to, že človek – podnikateľ, SZČO vykazuje mentalitu ,,urob si sám“. Má často potrebu ubezpečovať sa, že všetko je urobené ,,tak ako má byť“. Potrebuje mať veci pod kontrolou. To z neho robí skvelého podnikateľa, a to je aj dôvod, prečo si ho najímame, aby za nás urobil určité veci. Posledná veta v tomto odseku je však najdôležitejšia pre tento článok. Veta znie: ,,V tom spočíva ich sila, je to však zároveň aj ich slabosť.“ A tu nastáva rozpor, ktorému som sa rozhodla trošku povenovať a pozrieť sa naň z viacerých uhľov, ale hlavne zamerať sa na výhody a nevýhody perfekcionizmu vo finančníctve.

Perfekcionizmus je vlastnosť, ktorú môžeme pozorovať u ľudí vo všetkých oblastiach života. Či už je to dospievanie, štúdium, práca, vzťahy, rodina, výchova detí, ba dokonca aj staroba. Všetky tieto oblasti života sprevádza jedna spoločná neodmysliteľná vec – PENIAZE. A peniaze sú súčasťou FINANCIÍ. A financie tvoria FINANČNÍCTVO. Čiže v konečnom dôsledku môžeme označiť financie ako súčasť oblastí života človeka.

Z tohto dôvodu si myslím, že je dôležité poznať výhody a nevýhody tejto charakterovej vlastnosti aj vo finančníctve. Keďže ja sama sa považujem za perfekcionistu, ktorý robil aj robí vo finančníctve, budem čerpať z vlastných skúseností.

Pred niekoľkými rokmi som pracovala na back office oddelení v nemenovanej banke. Na starosti som mala spracovávanie hladkých platieb zo zahraničia. Táto práca si vyžadovala 100 %-nú bezchybnosť, keďže logicky išlo o peniaze a žiadny klient by sa asi nepotešil, keby mu na účet prišlo o jednu nulu menej peňazí ako očakával. Obrazne povedané. Napriek tomu, že tu fungovala kontrola štyroch očí, môj perfekcionizmus ma doslova nútil si to po sebe aspoň dva krát skontrolovať. Ten prvý krok, ktorý som mala na starosti ja, musel byť jednoducho bezchybný, aj keď som vedela, že po mne to ešte budú kontrolovať iné oči. Už len predstava, že by som urobila niekde chybu ma desila, keďže išlo o veľmi zodpovednú prácu. Okrem bezchybnosti bola ale potrebná aj rýchlosť, vzhľadom na veľký počet platieb a cut-off time (čas, do ktorého banka prijíma alebo preberá platobné príkazy, ktoré sa realizujú so splatnosťou v ten istý deň). Takže čo z toho vyplýva? Že táto vlastnosť na tejto pracovnej pozícii bola pre mňa BRZDOU, ktorá ma spomaľovala a dostávala som sa do časového stresu. Naučila som sa však pracovať pod tlakom, čo koniec koncov nie je určite na zahodenie. Druhá skúsenosť s perfekcionizmom je pozitívna, aktuálna a je tu ZBRAŇOU.

Pred istým časom som sa rozhodla okúsiť svet finančného sprostredkovania. Ak ste čítali môj prvý blog, tak už aj viete prečo. A nemohla som urobiť lepšie, pretože toto je oblasť, kde môžem svoj perfekcionizmus naplno rozvíjať. Samozrejme hovoríme celý čas o ,,zdravom perfekcionizme“. Pretože čo si môže klient viac priať, ako mať finančného poradcu, ktorý je perfekcionista. Podľa mňa nič. Veď kto by nechcel mať zubára - perfekcionistu, advokáta - perfekcionistu, trénera - perfekcionistu, lekára - perfekcionistu? Môžete si byť istí, že takýto poradca vám poskytne dokonale prepracovaný servis, na ktorom si dá záležať a neskončí, kým tento obchod nebude dotiahnutý do úspešného konca. Ak by nebol úspešný, sklame hlavne samého seba. Zdravý perfekcionista si však uvedomí, že pre to urobil všetko čo sa dalo a musí ísť ďalej. Nie je čas sa nad tým pozastavovať.

Takže ak by som to mala zhrnúť, vo finančníctve sú profesie, kde ľudia – perfekcionisti na túto svoju vlastnosť žiaľ doplácajú, musia sa ju snažiť potlačiť a pracovať čo najefektívnejšie. No a potom sú tu profesie, ktoré si perfekcionistov priam žiadajú. Ich kvalitu práce, precíznosť a zmysel pre detail. Napriek tomuto všetkému si však myslím, že čo sa týka financií, mal by „trpieť zdravým perfekcionizmom“ každý jeden z nás. Všetci by sme mali mať poriadok vo svojich financiách a mať odkontrolovanú každú jednu transakciu, či už prichádzajúcu alebo odchádzajúcu. A rovnako tak aj zmluvy o finančných produktoch. Je dôležité vedieť, či produkt nepreplácame a ak hej, koľko presne preplácame. Či to chceme riešiť a ako to chceme riešiť. Nebuďme „lajdákmi“ v našich financiách a starajme sa o ne!

Barbora Gemerová

Barbora Gemerová

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Prax vo finančnom sektore som získala prácou v banke a poisťovni ako back office. Mala som možnosť naučiť sa ako fungujú procesy zvnútra. Práca finančného poradcu mi však ponúka možnosť spoznať tieto procesy aj zvonka a aplikovať získané vedomosti pri servise klientom. Ľudia u mňa oceňujú najmä schopnosť načúvať, vnímať ich pocity a brať do úvahy ich potreby a priania. Zveriť starostlivosť o svoje financie niekomu inému si vyžaduje hlavne dôveru zo strany klienta a garanciu, odbornosť a istotu zo strany finančného poradcu. „Málo dôvery treba venovať tým, ktorí veľa hovoria.“ Marcus Porcius Cato censorius Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu